Tuesday, July 04, 2006

Sanningen om Kedjor




På Happy dyker det ofta upp frågor om kedjor, vilken man skall ha, hur man sköter dem osv. Eftersom jag själv har experimenterat mig igenom kedjeträsket men inte alltid orkar svara på alla frågorna på happy sammanfattar jag mina erfarenheter här.

Vi har en tandemcykel. Det som skiljer en tandem från en vanlig hoj, när det gäller kedjor, är att belastningen är mycket högre. Det händer också att jag missar att säga till innan jag växlar så det blir en hel del växlingar under belastning också. Eftersom kedjespänningen är hög så börjar kedjan kugga över vid betydligt mindre slitage än på en vanlig hoj dessutom. Sammantaget så kan man säga att på tandemhojen har incitamentet för att hålla koll på drivlinan varit rätt högt.

Vilken kedja?
På MTBsidan så finns det tre stora tillverkare av kedjor. Det är Shimano, SRAM och Connex. Alla tre har väldigt lika modellprogram, från enklare kedjor utan rostskydd till helpläterade lyxkedjor. Connex har dessutom lite extra fina kedjor i rostfritt stål och titan.

När det gäller rostskyddet så kan man säga som så att antingen behöver man det eller så behöver man det inte. Mellanmodellerna som har pläterade ytterlänkar men innerlänkar som gärna rostar är helt meningslösa. För shimanos del så lämnar det två kedjor kvar, HG-53 (deore) och 7701 (XTR/dura ace). Jag har testat några ex av bägge sorterna och märker ingen skillnad på växlingarna. En HG-53:a rostade däremot sönder på ett par dagar när jag var uppe i åre och den som satt originalmonterad på tandemcykeln gick av ganska snabbt. Jag tror att vi dragit av två HG53:or på tandemhojen. Dura ace-kedjorna däremot verkar hålla bra och är motståndskraftiga mot rost. Inga sönderrostade eller spruckna kedjor hitintills på någon cykel.

Av ren nyfikenhet så köpte jag ett ex av Connex svindyra kedja i rostfritt stål. Den verkar funka aldeles utmärkt och visar ännu inga tecken på slitage. Det gör dock inte heller dura ace-kedjan som jag varvar den med så det verkar inte som om det dubbla priset (minst) är helt motiverat.

SRAM-kedjor har jag enbart dåliga erfarenheter av. Jag har visserligen inte testat deras dyraste modeller men en sramkedja håller i snitt en vecka på tandemhojen. Efter som de heller inte är billigare än shimano så finns det ingen anledning att köpa SRAMs kedjor.



Kedjelås eller nit?
Kedjelås alla gånger. Connex och SRAM kommer med kedjelås. SRAMs gula kedjelås köper man med fördel en bunt av varje gång man köper från tyskland och använder tillsammans med shimanokedjorna. Att nita ihop en kedja är mycket svårare än man kan tro. Speciellt nio och tiodelade kedjor kräver att man faktiskt har ganska god koll på vad man gör och ett kedjeverktyg som är anpassat till den kedjebredd man jobbar med. Många gånger när folk har kört av sina kedjor beror det, enligt mig, på felaktig montering.

Hur smörjer jag kedjan?

Efter att ha testat mig igenom en mängd olika smörjor så kan jag lungt säga att det finns ett medel som är helt överlägset alla andra, White lightning race day. Det hade dock nackdelen att det var i princip helt omöjligt att få ur flaskan om man inte värmde upp det först. Min kedjeritual involverade därför en liten hink med varmt vatten och en varmluftspistol när jag körde med den smörjan. Väldigt omständigt men överlägset eftersom kedjan höll sig smord väldigt länge och var helt ren hela tiden. Nu så verkar det som om de slutat tillverka den sorten så jag har fått migrera till Purple extreme. Det är en väldigt dyr historia som också kräver lite tanke när man använder det. Man måste ha på rätt mycket smörja eftersom den är väldigt utspädd. Rätt applicerat så håller det dock jättelänge och kedjan är hyffsat ren.

Oavsett vad man använder så är det viktigt att kedjan är ren innan man smörjer den och att man torkar rent kedjan på utsidan efteråt.

Hur gör jag rent kedjan?
Inte med en kedjetvätt iallafall. Tänk på att alla lösningsmedel är mer lättflytande än alla smörjmedel och gärna tar sig in i kedjan och stannar där.

Den viktigaste ingrediensen i en lyckad kedjerengöring tycker jag är varmt vatten. I det så tillsätter man lite diskmedel, eller om man har en svårt smutsig kedja, lite miljöavfettning. Lägg kedjan i en balja med varmvatten och medel och vispa runt med en gammal diskborste. Skölj med vanligt vatten. Eftersom jag är både lat och tekniknerd så använder jag en ultraljudstvätt. Den är guld värd för att göra rent cykelprylar.

Använd inte bensin/diesel eller fotogen. Det blir inte bättre och det är döden för miljön. Du får inte spola ner resterna i avloppet men får däremot cancer av skiten. De jag känner som testat säger att cancer är inte värt det.

När skall jag byta kedja?
Innan det är för sent, helst. Jag kör med två kedjor som jag byter mellan med ungefär 30 mils mellanrum. Det har dubblerat antalet mil jag får ut per kassett, minst. Å andra sidan kostar en dura ace-kedja lika mycket som en deorekassett på cyclecomponents. Eftersom jag inte märker nån som helst skillnad på olika kassetter så kör jag med deore och då är frågan hur mycket man sparar egentligen. Att smörja när det gnisslar och byta allt när det är slut funkar rätt ok om man tycker det är trist att meka och inte har mer än ett bakhjul per cykel. Som tur är har jag två hjulset till tandemhojen så jag kan lungt fortsätta nerda mig.

Olika sorter?
Kan man köra med niodelad kedja på 8delad kasett? Ja, men det tickar lite extra. Jag har också testat att köra med 8-delad kedja på 9-delad kassett och det funkade det med. Märkligt men sant.