Monday, January 23, 2006

Veckans cykel

Veckans cykel var en surly crosscheck som jag lånat av Jomper. Det var en trevlig upplevelse. En cross är nog väldigt nära den optimala brukscykeln. Lite saker som jag skulle ha ändrat på om det var min egen fanns det dock. Styret var ett sånt där ergonomiskt bockstyre med en knyck mitt i bocken. Det gjorde mest ont.

Cykeln var utrustad med campahjul, campareglage och cantibromsar. Det var inget fel på grejerna, men inget som jag egentligen gillade heller. Jag har inte förstått varför vissa campaägare är så fanatiska med sitt val av komponenter, vissa växlingar var sköna och vissa missade helt, precis som på vilken välanvänd cykel som helst. Däremot så var känslan i reglagen inte alls i min smak. Tumknappen var alldeles för trög.

Min enda erfarenhet av shimanos STI-reglagen är iofs de på Markus F's surly, och där är jag lite partisk. Men på den hojen är varje växling en smekning, och en dubbelt så djup smekning ger alltid två växlar. Linjärt och bra.

Nästa hoj blir primärt en SS och kanske kanske köper jag en kona sutra en vacker dag. Men vi får se hur prioriteringarna förändras det närmaste året.

1 comment:

Markus F said...

STI-reglagen på Surlyn funkar fortfarande utmärkt. Eller utmärkt är kanske fel ord, jag har aldrig någonsin upplevt bättre växling på en cykel. Jag växlar utan problem med lillfingertoppen, trots att vinterslasket börjar göra sig påmint i drivpaketet nu..
Utan tvekan är det wajerdragningen som är avgörande, för det är inga avancerade saker som sitter på plats, utan det är Tiagrareglage med en gammal LX bak och en sprillans Deore fram. Så om jag ska ha några goda råd att komma med så är det väl att ha duktiga vänner, dyra wajrar och billiga komponenter. Jag kan allvarligt talat inte förstå varför jag skulle behöva något dyrare..