Thursday, April 19, 2007

Lite tankar om hjul!

Antag maxinbromsning med framhjulet och 36 ekrar. Bromskraften är då 9.81*ekipagevikten, säg 1000N för en normalstor svensk AMåkare med camelback och hoj. Radien på hjulet är c:a 36 cm det ger ett vridmoment på 360Nm. Det skall överföras mellan nav och fälg via ekrarna. Om man lyckas få ekringen helt tangentiell (se min och Leos tråd om 3x vs 4x på Happy) så blir kraften per eker 360/(36*flänsradien). Typisk flänsradie på 20mm ger 10Nm/0.02m=500N. Hälften av ekrarna kommer att uppleva detta som en avlastning och hälften som en pålastning. För de som avlastas kommer ekerspänningen gå från en typisk förspänning på 1100-700N till 600-300N. De ekrar som är i den avlastade zonen tappar dessutom uppemot 400N (typiskt värde) pga ekipagets tyngd (som ju står på ett hjul under inbromsningen).

Under en kraftig inbromsning kommer det alltså att vara en klar risk för att ekrarna i den avlastade zonen tappar förspänning helt. De kommer då att inte bidra öht till hjulets sidostabilitet. Kvar att ta upp sidolaster blir då ekrarna i hjulets överkant (givet att fälgen kan belasta dem utan att vika sig). Lägger man inte på några sidolaster är det nog rätt lungt, men annars kan det gå såhär dåligt:

När jag byggde tandemhjulen så använde jag 1200N/1000N ekerspänning, den fetaste fälgen jag hittade, raka 2mm-ekar och ett nav med en effektiv flänsradie på 34mm med 3x. Det i kombination med att det är nästan omöjligt att få upp tandemhojjen på framhjulet gör att jag känner mig rätt safe.
Posted by Picasa

No comments: