Monday, January 07, 2008

Bid Dummy vs Kona Ute


Jag tittar lite nyfiket på en ny laståsna åt mig själv. Konas nya Ute och surlys big dummy skapar en rätt intressant nich som jag naturligtvis snabbt insett att jag skulle kunna vara en del av. Det nuvarande pendlaröket (inte langstern, det är min finpendlare) lastas regelbundet med ganska mycket last. Vi har ett system hemma som innebär att jag cyklar bort till ICA Maxi och storhandlar ungefär en gång per vecka. Det är inte så långt, så det går rätt bra med "bara" min cykelbudsväska och cykelkorgen. Det skulle bara vara så mycket bekvämare utan väskan på ryggen och när man ställer en tung kasse i cykelkorgen, så blir det lite vingligare än vad jag tycker är ok om jag skulle ha behövt cykla längre än de 1500 meterna över huvudstafältet som jag cyklar nu.

Ingen av cyklarna känns dock helt klockrena, jag vill kunna göra några saker till med dem som inte är helt uppenbart att det går. Bla så vill jag kunna använda mig av en fjädrande barnstol (sadelrörsmonterad), det verkar bara funka på surlyn, och då endast om man inte samtidigt har lastflaket på. En sexåring kan nog sitta på flaket, men en tvååring vill man kunna spänna fast. Det kanske funkar på konan om jag sätter fästet på sadelstolpen, men jag är inte helt övertygad om att det är så lyckat.

Att hänga påhängscykeln efter någon av cyklarna verkar också vara någonstans mellan helt kört eller kräva tokigt mycket MacGyver. Det är naturligtvis ett svårlöst problem, men ändå ett klart minus.

Efter att ha avverkat några pakethållare så har jag också lärt mig att en ortlieb-väska inte passar på vad som helst, och varken Konan eller Surlyn verkar kunna använda sig av något annat än sina egna väskor, typ. Kvalitetsväskor har inte gummiband som Kona verkar kräva för att spänna fast väskorna med. Det verkar heller inte som om det går att sätta en riktig bakskärm på Konan.

Konan har också den absolut märkligaste stela gaffeln jag någonsin sett.

Jag vet inte hur mycket extracycleprylar som följer med om man köper en big dummy, men ett ramkit+ gaffel verkar landa på strax under tio lök. Ett vettigt buildkit hamnar på runt fem tusen, femton om man skall ha rohloff. Det är rätt saftigt. Konan är ganska mycket billigare, och använder sig av större hjul. Det där med hjulen är naturligtvis en avvägningsfråga, men på stockholms cykelbanor är stora hjul ett plus då komforten annars blir lite väl låg.

Ett annat problem är att varken en Ute eller en big dummy går in i cykelförådet som det är nu. En Ute skulle jag nog kunna tänka mig att parkera på gården, men en big dummy blir för dyr för det. Att förvara en sådan cykel i lägenheten är inte ett alternativ, det blir kontraproduktivt.

Jag vet att Markus F är sugen på en big dummy, jag vet inte varför, men jag hoppas på att få mig en lång pratstund med honom om ämnet nån gång nu snart. =)

4 comments:

Mickegillarcyklar said...

Hm, inte för att sabba dina inköpsplaner men jag brukar ta grejerna i grabbens kärra och grabben i cykelsitsen.

Rikard said...

Lol, ja det rationella vore att bara skaffa en bättre korg till den cykeln jag redan har, men hur kul vore det =)

Tobbe Arnesson said...

Med silvertejp kan du få fast vilken unge som helst, vart som helst. :)

Tobbe Arnesson said...

Var som helst. Undrar när jag ska lära mig...