Saturday, May 01, 2010

Knarr i knarren

Pendlarkonan hade börjat låta en hel del. Efter att jag satt på sommardäcken igen och börjat köra utan hjälmmössan så hörde jag det såpass tydligt att det var dax att ta tag i saken. det hördes mest när jag trampade med höger fot så pedalerna, ett par gamla dmr V8 från 2002, som aldrig varit särskilt bra, blev utbytta. Norvelo har ett par svarta wellgo av smutt modell med vältätade lager så de fick det bli.

Pedalerna satte jag på i förrgår men knarret var kvar. Så jag åkte förbi Norvelo igen och skaffade mig ett nytt vevlager. Alfine har utanpåliggande vevlager och vi vet ju hur kassa de brukar vara. Den enda variant som fanns hemma var dock dura ace, så det fick bli lyxlager.

I går kväll, till lukten av majbrasor och i pannlampans sken, började jag riva isär vevpartiet. Vevlagret kändes helt riktigt väldigt osmooth, men när jag senare polerade upp vevarmarna så upptäkte jag att tre av fem klingbultar var borta. Aha..... Kan det vara en orsak till knarr kanske?

Lite fånigt att inte ha upptäckt det tidigare, och lite störande eftersom bultar för singelklinga är så himla jobbigt att få tag på, men jag tror att jag kan lösa det här problemet rätt snart. Att drivlinan blir ju lite frächare får jag på köpet. =)
Posted by Picasa

2 comments:

Mickegillarcyklar said...

Doh! Trevligt med fräsch drivlina dock :-)

Tobbe Arnesson said...

VågaVägraGänglås? ;P