Sunday, June 13, 2010

White!

16t-drevet på min langster har visst ergat fast i navet. De satt nog inget fett på gängorna på fabriken innan de drog fast det. Dessutom är det jobbigt att få till lagerspänningen på de naven. Lösningen på det problemet är uppenbart att köpa sig ett nytt hjulset. Eftersom langstern för tillfället är den cykel jag cyklar mest på så tyckte jag att det var lika bra att göra det ordentligt. Livet är dessutom aldeles för kort för att man skall cykla omkring på halvbra grejer när riktigt bra komponenter kostar mindre än dubbelt så mycket. Det ni ser på bilden ovan är white industries track-nav. Baknavet är nytt för 2010 och har frihjulsgänga på ena sidan och deras egna splines för fasta drev.

Jag har sedan tidigare ett white-frihjul som skall kompleteras med ett 14t fast drev. Då kan jag gå tillbaka till 42 tänder fram och ändå få lite mer ekerövänlig utväxling när det behövs. Sedan blir det IRD cadence längst ut på hjulen och, efter lite happykonsultation, rev-ekrar med alunipplar. Allt inkluderat så hamnar hjulen på dryga 1600 gram i den konfigurationen. Inte fy skam när framnavet väger 220 g. (bak 313, med låsring)

Först skall jag ha lite semester, men sen blir det hårdvax och hjulbygge.
Posted by Picasa

3 comments:

Johan Andersson said...

Åhhhhh vad avis jag blir. Mina gängor på fixedsidan, dom för låsringen drog jag sönder förra veckan utan att dra dom direkt hårt.

Rikard said...

Du kan få mitt gamla hjul billigt. Där behöver du ingen låsring eftersom drevet sitter fast =)

Fixednav med bra gängor verkar vara aningen sällsynt. Det är rätt många som drar sönder sina surlys etc.

Tobbe Arnesson said...

Om velodromcyklandet tar fart borde det bli vanligare med bra prylar, de har ju haft några år på sig att utveckla prylar till fix.