Tuesday, September 04, 2007

Aldrig mera sunkstål

Jag hade en intressant upplevelse idag. En erfarenhet som nog kommer kosta mig dyrt resten av livet.

Jag har i princip enbart kört på min Langster de senaste veckorna. Den är styv, rapp, bekväm och relativt lätt. Utväxlingen verkar passa mig perfekt och jag stortrivs med allt utom frihjulet. Det skall inte bytas ut mot ett fast drev utan jag skall ha ett white-frihjul på hojen så fort som möjligt. Jag gillar att rulla.

Min vanliga pendlarhoj är en helstel crescent stål-MTB med XT-hjul, växlar och sport contact-däck. Den har skärmar och fästen för diverse barntillbehör, men inga pakethållare. Jag har tidigare ansett att det har varit en rapp och trevlig pendlarhoj som är tillräckligt bra för att hoja på men lagom ful så den kan få parkeras på stan.

När jag idag satte av hemifrån valde jag crescenten eftersom den har skärmar och det regnade. Det var en bedrövlig upplevelse. Jag trodde cykeln var trasig. Den är tung och trögrullad och när jag skulle upp för första backen trodde jag ramen var av, så svampigt kändes det.

Det är märkligt, för den flexar förmodligen bara någon mm mer än langstern åt varje håll och den väger förmodligen inte mer än 13-14 kilo. Men det kändes totalt annorlunda. Jag var tvungen att stanna och kolla att inte bromsarna låg emot, vilket de inte gjorde.

Nu har jag två val. Antingen skaffar jag en brukscykel i kolfiber som väger under 10 kg ink allt eller en cykel som är totalt annorlunda så jag inte kan jämföra den med langstern. Jag tycker egentligen att en Big Dummy är korkad, men jag kanske inte har något val och jag behöver en allväderscykel som man får med sig minst ett barn och två kassar mat på utan problem.

Hoppas att min inbred fortfarande känns ok, annars är jag ruinerad.

UPDATE: Inbreden kändes kalas, precis som vanligt. Nu är det benen som är tunga och vingliga istället. =)

5 comments:

Tobbe Arnesson said...

The first fix(ie) is free!?

Mickegillarcyklar said...

Jobbigt läge. Vad du behöver är ett par riktigt trögrullade däck till Langstern, gärna med dubb :-)

Patrik Skolling Möller said...

Testa aldrig en 7500-kilosräser, det blir bara dyrt. :o)

//Skogling

Johan Andersson said...

Inbred is da shit when it comes to steel on the singletrack..
Däremot kanske man inte ska testa en nyare fixie med stålram, då inser man väl bara att den man har idag är sunkig och gammal, och då kostar det pengar..

Anonymous said...

Det har ingenting med att din pendlarhoj är i stål att göra. Jag har samma upplevelse när jag går från min racer (stålrör från 1969) till min pendlarhoj (tokstyv alu från mitten på nittiotalet). Det har nog mer med geometri att göra.