Wednesday, October 22, 2008

Avhandling

Just nu går större delen av min vakna tid åt att skriva avhandling. Jag disputerar 22:a januari, och för er som inte är involverade i den akademiska svängen betyder det att det är det rätt kort om tid kvar, jag surfar knappt ens happy längre. Ett litet brejk i skrivandet måste jag dock ta för att tillgodose behoven hos mina fans (hej Tobbe!). Det händer lite lagom med saker på cykelfronten också. Fotbollsklubben har nedrustat, vilket har lämnat mig utan lokal. Det är helt klart en begränsning att behöva mecka i vardagsrummet. Dock så tar jag det som en ursäkt för att köpa nya verktyg. En av de jobbigaste grejerna när man bygger cykel, även i en bra lokal, är att få dit styrlagerkonan. Tidigare har det tagit en halvtimme och två pers. Nu gör jag det själv på 30s. Jag köpte nämligen ett specialverktyg för den manövern från roseversand. Jag passade dessutom på att köpa en styrlagerpress och det är verkligen skillnad på en bra press och en hemmabyggd.

Kontentan är iaf att min nya porteur är i princip klar. Det är lite finjusteringar kvar bara, och jag har inte fått huvudnummret, dvs frampakethållaren, ännu. Men den tog mig till ICA och tillbaka igår.

Bilder kommer nästa gång jag tömmer kameran. =)

11 comments:

Anonymous said...

Lycka till med pluggandet, eller vad man säger.

Ingen lokal? Ta med prylarna och lämna av dem hemma hos mig. Du får meka i mitt garage hur mycket Du vill! ;-)

Tobbe Arnesson said...

Hej-hej!

Begriper inte hur det kan ta två pers 30 minuter att få dit en styrlagerkona? Kanske är ett fall av "ju fler kockar"...

Själv knackar jag dit den på någon minut ensam med hammare och dorn. Sätter en träkloss (eller bordshörn) under gaffelkronan, håller styrröret och dornet med ena handen och hammaren med andra...

Fast jag ska inte ta ifrån dig glädjen med nya verktyg. :) Själv vill jag ha en ekertensiometer trots att man egentligen inte behöver... Park Tools billiga duger va?

Rikard said...

Jocke: jag fundrar på att åka på arvikafestivalen i sommar. Det är därnånstans du bor va?

Tobbe: Det låter ju bra i teorin, men har man haft en trilskandes krona och en kolfibergaffel i samma rum en gång vill man ha rätt grejjer. Dessutom så får jag inte meka på matsalsbordet =)

Tobbe Arnesson said...

Hörde att Depeche ska spela, vore skoj att se dem faktiskt. Speciellt om det blir boende hemma hos Jocke. ;)

Kolfibergaffel eh? Tänkte inte på det. :) Får nog bli ett styrlager med slitsad undre kona till min...

Anonymous said...

Rikard & Tobbe, jag bor strax utanför stan. Det är cykelavstånd.

Tält utomhus eller inne i ett av uthusen funkar.

Det blir nog ett litet Happy-kollektiv. Ni är också välkomna.

Jörgen said...

I vilket ämne disputerar du? På KTH? Lycka till i vilket fall som helst!

/Jörgen

Rikard said...

Ämnet är bergmekanikoch detär på KTH. datumet är satt till 22:a januari sådet är rätt tajtom tid kvar. men det skall nog gå bra=)

Harald Cederlund said...

Är du händelsevis inblandad i det här senaste forskarlarmet om kärnbränslets kopparinkapsling? Har du några kommentarer?

(Har för mig att det var något åt det hållet du pysslade med.)

Rikard said...

Nej, jag skall se till att kopparkapseln är redundant. =)

jag pysslar med tätning av själva berget och håller mig på behörigt/armslängds avstånd från bagglet. Men har du en länk till forskarlarmet så skall jag titta lite på det.

Rikard said...

google ftw. Jag skall tanka ner artikeln och diskussionen när jag är på teknis i morgon. JAg vet itne om jag skulle kalla det för forskarlarm i dagsläget. De aktuella forskarna sitter dock på en helt annan ända av teknis än jag gör så det är inga jag vet vilka det är.

Harald Cederlund said...

De kallade det för "forskarlarm" på de lokala nyheterna - det var väl hursomhelst det här jag syftade på.