Monday, March 23, 2009

Uppgraderingscirkus!

Jag har mest stått vid sidan av och tittat på när min gode vän bantade bort sin inbred utan att själv dragits med i uppgraderingsvändorna. Nu står han dock där med strax under 8 kilo kolfiberSS. Restrerande gram börjar bli dyra att byta ut.

Själv är jag väldigt nöjd med min inbred, trots att den väger cirka 14 kilo. Den är väldigt kul att cykla på och jag har haft som policy att inte byta nått som inte är trasigt. Nu knarrar det dock lite väl om vevlagret när jag tar i och uppgraderingstrollet har hittat hem till mig igen.

Det är nog dax för mig att ta steget in i det nya milleniet och klämma dit ett nytt vevparti med utanpåliggande vevlager. Frågan är bara vilket? Saint är tråkigt och dyrt men styvt och inte supertungt. Saint är ett säkert kort men ett DMR EX-type med ett hope keramiskt vevlager har seglat upp som en bubblare på listan. Bägge landar på ungefär samma pengar i slutändan. DMRvevarna är dock i stål (tunga) men tokigt smutta och de kommer inte poleras ner till trist grå alu på första rundan. Ett keramiskt vevlager lär hålla i en evighet och med DMRvevarna kan jag köra en spindellös specialklinga på tex 29t. Det skulle bli tokigt smutt och 29/18 är nog en bättre utväxling i skogen för mig.

Det som talar emot DMRvevarna är att jag inte har någon aning om vilken kedjelinje jag kommer få. Shimano är väldigt förutsägbar på den fronten vilket är najs eftesom jag tänker envisas med att köra en specialspännare framme vid vevlagret. Dock så vill jag ha 52mm kedjelinje till frihjulet bak, så det får bli saint utan bashguard. Det kommer bli skitfult med ett saintvevparti med en ynklig surly-klinga på för saint finns inte med 32t eller mindre i enkleklingevariant. Det avgör nog saken faktiskt...

3 comments:

Mickegillarcyklar said...

Haha, trollet slår till igen! :-) Jag har faktiskt just igår kväll monterat ett Saint 815 på Gloryn. Lättmekad och genomtänkt konstruktion jämfört med Race Face Evolve DH som satt där innan. För att inte tala om hur kass lagrena i RF:et var... När det gäller vevar är Shimano riktigt bra pang för pengen imo. Och nu har de till och med börjat fylla lagren ordentligt med fett!

Tobbe Arnesson said...

Saint känns onödigt kraftigt på en SS, skulle inte XT duga?

Finns ju lite dåligt med renodlade SS-vevpartier. Helst vill man ju slippa betala för tre klingor man inte tänker använda och 180 mm vevar underlättar när det går tungt.

CyCo har ett Surly Mr Whirly som kanske kan vara något? Fast det där med slippa betala gäller ju inte det partiet direkt...

Kollat på Middleburn RS7 Uno? 180 mm vevar, cleant och du får välja mellan ISIS och fyrkant.

Rikard said...

Just nu kör jag på deore, och det har funkat bra fram tills nu, då det har börjat knaka. Så saint är nog overkill, men jag bygger gärna en stridsvagn. Surly är bara fånigt dyr, och jag skulle ha köpt middleburn på studs om jag hade sluppit isis/fyrkant. SKF gör visserligen smutta vevlager, men jag måste kunna klämma dit min spännare vid vevlagret och det blir 1000ggr enklare med utanpåliggande lager.