Friday, March 13, 2009

Fredagen den 13:e

Idag var en renodlad otursdag, iaf på cykelfronten. Härromdagen fick jag punka igen på bakhjulet på pendlarhojen. Tidsbristen gjorde att jag lämnade hojen på jobbet och tog tuben hem. Är det bara jag eller samlas stans alla frisläppta psykfall på tunnelbanan vid fyrasnåret?

nåväl, i morse hade jag med mig allt som behövdes för att laga punkan och tog tunnebanan till jobbet på psykfri tid. Jag har nog lärt mig hur man får av och på bakhjulet på under 20 minuter nu så det var inte mer elände än vanligt. Däremot så är 317 och nokian hakka 294 ingen snäll kombo så det blev lite grymtande innan jag fått dit den nya slangen. När jag pumpar upp däcket så hör jag dock hur det pyser. Det visade sig vara ventilen som lossnat. Av någon anledning så har det blivit den vanligaste punkaorsaken på senare år. Moderna slangar är bara skit.

Som tur var så hade jag med mig ytterligare en extraslang så det vart till att kränga av däcket igen. Nämnde jag att det var jobbigt? Den nya slangen hade en hel ventil, men jag hade svårt att behärska mig när jag klämmer sönder slangen när jag kränger på däcket igen.

När jag lugnat ner mig tog jag fram laglapparna och lagade slangen. Eller iaf försökte. Klämskador kan vara ganska stora så när jag kom ner igen efter lunch för att kolla om däcket höll luft så blev jag inte jätteförvånad när däcket var platt. Det blev till att åka psykbanan en gång till.

Nu skiter jag snart i snöns och tar fram langstern. Jag har fått nog av dubbdäck och nexusnav...

4 comments:

Mickegillarcyklar said...

Gah, frustrationen! Jag hade svårligen kunnat behärska mig om jag klämt den andra slangen...

Johan Andersson said...

Våren är snart här Rikard.

x said...

Vänta nu finns det psykfria tider på snöret, de skulle jag också vilja hitta, men kanske inte gäller det gröna?

Rikard said...

psykfri tid innebär för egen del att jag passerar centralen halv sju eller tidigare. =)