Saturday, May 16, 2009

cnoc 14

Det var ett tag sedan jag bloggade. Det var ett tag sedan jag grenslade MTBn och drog en vända i skogen också, det kanske hänger ihop. Jag har iaf försökt att kompensera detta genom att köpa på mig lite nya prylar. Den första nya cykelprylen som anlände var en hel cykel. En cnoc 14 från islabikes. För att vara en barncykel så känns den oerhört smutt. Den väger en hel del mer än vad springcykeln gör men den är klart hanterbar. Vi var ute en sväng idag och testade på gården. Det är naturligtvis både spännande och läskigt men tio meter på egen hand gick bra när jag hjälpte till med starten. Balansen satt som den skulle direkt tack vare springcykelträningen. Det nya är att trampa och hålla balansen samtidigt samt att det är handbroms. Bara handbroms. Jag vill inte pressa på så hon får ta det i egen takt. Förmodligen går hon inte att hejda om en vecka... =)

Frakten till Sverige skedde via DHL och är värt en insinuation. Jag är inte helt till freds med DHL. Varje gång jag har med de att göra har det slutat med att jag fått kontakta deras support och hämta ut paket på någon ny plats långt bort. Att cykla genom stan med en cykelkartong på cykelkorgen gick dock alldeles utmärkt, men inte så fort.

I nästa bloggpost kommer jag berätta om mitt nya liv som weightweenie.
Posted by Picasa

7 comments:

Mickegillarcyklar said...

Kul! Lo kör vidare med sin Dawes Fusion med 12"-hjul och handbromsar. Nästa sommar blir det nog en Cnoc 16 eller möjligen en Beinn 20 small beroende på hur mycket han växer. Jag ser fram emot mer info om er Cnoc.

Johan Andersson said...

Men du förstår väl att du måste berätta hur gammal ungen är som skall cykla på den!!
Den ser ju helsmutt ut. Ligger högt på listan som nästa hoj till Atle.

Rikard said...

Elvira fyllde tre i februari. Det är jämt skägg att hon når ner till marken med sadeln på lägsta, så hon kommer inte hinna växa ur den i sommar. =)

Anonymous said...

Det där med frihjulsnav och handbroms på barncyklar är inte så dumt. Det är bara vårat gamla invanda beteende som gör att vi fortsätter med navbroms åt ungarna, förutonm Du då Rikard.....

Mina två barn har fått lära sig att: 1-bromsa med rätt fot, 2-ha pedalen i rätt läge och 3-luta cykeln för att nå ner och balansera cykeln när den stannar. Ska det funka så är det rätt tight timing för att få dessa moment att samspela.

Barn är olika, Johanna fixade bromsinlärningen ganska problemfritt, men Ida har ett litet helvete rent ut sagt. Hennes bromsförsök slutar oftast i diket. Hon skulle definitivt ha det lättare med frihjulsnav och handbroms.

Tobbe Arnesson said...

Anki 37 kommer cykla en cykel utan fotbroms för första gången den här veckan...

Det där med DHL och Schenker är lustigt, vi skickar en del prylar från jobbet och en del kunder kräver det ena och andra kräver det andra. Det beror var man bor i landet hur fraktbolagen lyckas leverera tydligen, det är ju olika lokala småfirmor som har hand om det i slutledet.

Posten funkar dock nästan alltid bra men kostar en slant mer.

David said...

Hej Rikard,
Hur har det med Cnoc:en? Är ni nöjda?
Jag tycker det verkar vara en toppencykel för barnen.
Dottern har inte vuxit ur den och den är till salu?

Mvh David

Rikard said...

Vi är fortfarande heljnöjda med den. Äldsta dottern har gått vidare till en 20-tummare från islabikes men hennes lillsyster kommer få ta över 14-tummaren nästa sommar så den är tyvärr inte till salu.