Tuesday, May 19, 2009

Viktnojja

Jag är egentligen inte så nojjig med vikten när det gäller cykeln, och jag har inte haft för vana att byta saker som inte är trasiga. Men det är ju kul med en hoj som är lite lättare och vepartiet har knakat oroväckande ett tag nu. Så senaste inköpet från den lokala shoppingallerian blev en våg, och när det damp ner ett paket från CRC häromsistens så fick jag äntligen delar att väga.
En Fouriers 32t-klinga väger uppenbarligen 52g enligt den nya vågen. Den skall ersätta en stålklinga från surly som suttit på ett par år nu. Stålklingan är iofs inte jättesliten, men jag vill inte slita ner drivlinan för mycket heller. Jag har ett white industries-frishjul med 72 POE bak som är hjärtat kring vilket resten av cykeln roterar och det vill jag inte slita ut fortare än nödvändigt. Så jag håller drivlinan fräsh. Denna har jag dock köpt av Janne på norvelo.

Framme vid vevpartet har jag tidigare haft en roox rollercoaster. Fjäderbelastad spännare är ett måste om man vill ha nytta av alla sina POE och framme vid vevpartiet är rätt ställe att ha den på. Det här är en het ny historia från Yess Pro (?). Enligt loggan är den gjord i canada och eftersom den bara har en trissa och inga sidoplattor borden den vara ett hekto lättare än den gamla. Den gamla rooxen har funkat jättebra, men den måste smörjas oftare än kedjan och det blev ett par timmar med dremeln för att få dit den. Dessutom funkade den dåligt med bredare kedjor. 99g för den nya mojängen.

Längst ut på vevarna sitter det just nu ett par syncros mental CrMo-pedaler. Jag köpte dem för att de har fetast lager av alla på marknaden. Eller hade för ett par år sedan iaf. Jag har aldrig kört sönder en pedalkorg men pedallager drar jag på löpande band. Därför tänkte jag chansa på ett par pedaler i magnesium som iaf enligt reklamen skall vara utrustade med massa blingbling i lagerväg. 365g väger dem och jag gissar att de gamla väger runt kilot. En skön viktbesparing mao och det enda inköpet som inte var motiverat av slitageskäl.
Jag har även beställt ett par SLX-vevar av den gode dansken vid vanadisplan. Det är inga lättviktsvevar men jag tänker inte kompromissa hur mycket som helst. Någon måtta får det väl ändå vara. Nästa inköp efter det får nog bli ett lagom brett styre i kolfiber. Jag har hört att man skall byta alustyren ofta och det var ett tag sedan sist. =)
Posted by Picasa

4 comments:

Tobbe Arnesson said...

Jag funderar på att byta ut bashguarden på uppskattningsvis tre kilo som kom med Gloryn och sätta dit en Taco istället. Så även här finns lite viktnoja.

Turnern ska gradvis bli lättare när jag byter prylar på den, har den ju inte längre som DH-cykel...

Unknown said...

Vet du om man kan få tag i den där kedjespännaren från Yess Pro i Sverige eller i alla fall i Europa? Jag hittade deras Kanadensiska hemsida, men jag har en känsla av att det kan ta lång tid att få leverans från dem.
/André

Rikard said...

chainreaction har:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37631

Unknown said...

Tack så mycket!