Tuesday, October 06, 2009

Kärlek!

Ikväll fick Langster sig lite välbehövd kärlek, eller service som normala människor säger. Den hade hintat rätt länge men jag har varit hård mot den. Bakbromsen använder jag knappt, trots att jag kör med frihjul, så den hade bäckat ihop. Kedjan hade skaffat sig en stel länk som kvittrade trots att jag smort upp kedjan 4ggr på två veckor.

Sista spiken i kistan kom förra fredagen när jag cyklade hem. Då började kedjan kugga över när jag startade från rödljusen. Jag trodde först att jag jag fått in skit i frihjulet, men det är ett white och de brukar tåla rätt mycket mer. På köpet så kände jag mig helt ur form och höll på att koka bort i min windstopperjacka. När jag stannade för att ta av mig den så noterade jag att bakhjulet hade halkat snett och tog i kedjestaget....

Nu sitter det en ny kedja på hojjen och den är hjälpligt renputsad. Bakbromsen fick sig lite silikon i höljet och på pivoterna och verkar vara glad den med. Bakhjulet är också uppriktat, jag hade visst sladdat lite... =)

Jag hade också tänkt att jag skulle sätta på ett 14t fast drev, men det sket sig. Det ligger ett toksmutt 14tdrev på mitt bord nu, men det gamla 16t-drevet, som är helt oanvänt, sitter som berget. Jag får vända på hjulet och försöka skidda loss det i helgen.

Konan har också bett om lite service, och den skall få mer än vad den har bett om. Det har nämligen dykt upp ett till rohloff-hjul i vardagsrummet. Men mer om det nån annan gång.

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Det verkar ju inte direkt vara kärlek du visat cykeln, gasa till det rasar - liksom. ;)

Men jag klandrar dig inte, det där med service är rätt underprioriterat när man har begränsad fritid. Så länge det inte går lika långt som för Egil. Han hade ett flertal lösa ekrar i bakhjulet på DH-släden, alltså så man kunde ta tag i dem och "skallra" dem. Men han ryckte bara på axlarna på typiskt Egilmanér. :D

Rikard said...

Att cykla är också kärlek =)

tyvärr regnade det i morse, så langstern står fortfarande ocyklad på balkongen.