Thursday, December 10, 2009

Nya laståsnan

Såhär blev konan när den blev klar. Det nya, rakare, styret sitter 5 cm lägre än förra inkarnationen och broms och växelvirarna går inte genom korgen längre. Den stora förändringen är dock på bakhjulet. Det är ett rohloffnav med en shimano acera skivbroms. Skillnaden mot det gamla nexushjulet är enorm. Växlarna är exakta och distinkta och rullmotståndet är lägre. Nu har jag iofs bytt däck också, från sport contact, till schwalbe marathon, men det nya däcket är större och borde inte vara så överlägset att skilnaden blir så stor som den känns.

Cykeln blev dock rejält tyngre. rohlofnavet har tjänstgjort i Åre tidigare och sitter ihop med en 729-fälg. Dessutom så skaffade jag en stor fet låskätting som nu ligger i korgen för jämnan. Rohloffnavet var inte överdyrt men det mer än dubblar kostnaden för cykeln och nu vill jag verkligen inte bli av med den här hojen. Det är lite för mycket (halv-) unika delar på den.

Ett par småsaker behöver efterdras och jag borde serva lagren i pedalerna men i övrigt har jag en riktigt trevlig brukscykel. Nu känns det inte som ett nedköp att inte cykla langstern till jobbet när det regnar.

Som referens ifall någon googlar in på orden explosif och Rohloff. Ett rohloffnav passar inte (heller) på en kona explosif utan att man skaffar antingen specialdelar eller är skicklig på att modda. Som vanligt när man kliver av shimano-tåget mao. =)



Posted by Picasa

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Ska du hänga blomlådorna längs toppröret?

Rikard said...

Det skulle ge en sjuk Q-faktor, men det kanske skulle funka =)