Wednesday, December 02, 2009

Byggrapport, del I

Så här såg min last/"dåligt väder" -cykel ut för ett par veckor sedan. Det är en kona explosif med justerbara dropouts. Värt att notera är det högt placerade styret, nexushjulet med rullbroms och punka samt den anskrämliga kabeldragningen. De är detaljerna är nämligen åtgärdade nu.

Jag skaffade ett nytt bakhjul till en annan cykel för ett tag sedan och det gamla hjulet från den tänkte jag migrera till den här cykeln. Det krävde dock att jag bytte broms och att jag skaffade lite andra adaptrar etc. Det tog naturligtvis tid innan jag fick tummen ur och skaffade alla grejer och under tiden orkade jag inte åtgärde de fel som dök upp. Bla så körde jag i säkert över en månad med utslitet bakdäck. Jag märkte det genom att hjulet kändes orunt. En närmare inspektion visade att det var en stor reva tvärs över däcket. Det gjorde att jag inte blev så förvånad när jag fick punka förra fredagen. Det som gjorde mig förvånad var dock att det var sidoväggen som gett upp och inte revan som spruckit. Jag som inte ens kört med fälgbroms på det hjulet.

För att det inte skall bli ohanterligt så tänkte jag ta en blogpost per detalj. Det kommer bli mycket högre trafik än vanligt på den här bloggen ett tag framöver nu. =)
Posted by Picasa

2 comments:

jesperC said...

Fuldragna kablar till bromsarna skall det ju vara på en vinterpendlare.
Min, till bakbromsen, är lindad ett gäng varv runt sadelstaget. Funkar dock inte så bra om man kör med vajerbromsar.
Nån dag skall jag korta slangen men det lär dröja tills det blir dax att lufta bromsarna.

//j

Tobbe Arnesson said...

Ja, det var värst vad du spammade igång! Bra där!

Men hur tänkte du folk som inte orkar genom inläggen ska orka läsa till checkbox #3 och kryssa i att de inte orkade läsa allt? ;)