Monday, August 06, 2007

Schysst hylla!


Ovan ser ni resultatet av många timmars slit. Man brukar normalt säga att pakethållare och skivbromsar inte fungerar ihop men jag har äntligen lyckats. Gaffeln är en DMR trailblade II med 20mm-axel. Jag är en övertygad anhängare av skivbromsar och 20mm-axlar, speciellt på tandemhojen. Den är lite längre än originalgaffeln, men betydligt kortare än DJ-1an som jag hade på förut så hojjen känns stabil och bra med den på. Den saknade dock alla former av fästen för pakethållare och skärm. Tur man är händig.

Pakethållaren är en surly nice rack. Det är en oerhört stabil och trevlig historia som tog en och enhalv dag att montera på gaffeln. Jag fick åka till Sieverts skruv och bult två gånger och drog gängpaj på ett stort antal skruvar. Det sistnämnda berodde dock på att skruvarna som följde med pakethållaren visade sig vara av undermålig kvalité. Gaffeln är aningen bredare än innermåttet på pakethållaren i höjd med det övre fästet, vilket förklarar en hel del av problemen jag hade. Det följde också med en sjuk mängd monteringsdetaljer med pakethållaren, dock inte tillräckligt för mina behov, så jag fick leka lite MacGyver. Nu sitter den dock där den skall och jag har ett stort förtroende för den. Återstår bara att hitta en lämplig belysning att sätta i fronten.

f.ö. kan jag passa på att säga att om någon har problem med sin BBB powerhead, styrlagerexpander, så har jag kommit på knepet. Den är faktiskt riktigt smart.

5 comments:

Tobbe Arnesson said...

Snajs! Får vi en bild på henne (?) fullpackad också?

Rikard said...

Det skall nog gå att ordna, men det får vänta tills vi lastar på henne och åker hem på söndag.

Ang genus är det lite lurigt. Vi funderade på namn i början och tyckte då att Bismarck skulle funka fint eftersom den var stor och grå, men det lutar åt att ha feminint genus på hojen. Det känns rimligare på något sätt.

Tobbe Arnesson said...

Personligen vill jag att alla mina cyklar ska vara "honor", vill inte komma hem brunkladdig med ont i rumpan efter att ha varit i skogen med en han. ;)

Anonymous said...

Vad är knepet med expanddern?

Rikard said...

till skillnad mot andra expanders jag provat så är det separata mekanismer för att dra fast expandern och att spänna styrlagret. Tar man bort täcklocksskruven helt uppenbarar det sig en ny insexskruv under täcklocket som man sätter fast expandern med. Överväger att sluta med starnut helt nu faktiskt.