Wednesday, August 15, 2007

viktväktarnoja

Efter tre trevliga dagar med cykeln är huvudet redan fyllt med noja. Jag har aldrig haft en såhär lätt cykel förut, ändå går hjärnan i gång på uppgraderingstankar. Skulle jag lägga X kronor på nya hjul skulle jag spara Y gram. osv. Jag skall nog roa mig med att göra ett kalkylblad och räkna fram vad som ger mest viktbesparing per krona. Om jag skall köpa något vete tusan.






Som ni kan se på bilderna så sparade jag ett drygt hekto på att byta framhjul och framdäck. Jag köpte ett fräckt, men ganska tungt och inte superaero, hjul på yardsalen för 300kr. Då fick jag med ett conti GP 3000-däck. Jag märker ingen skillnad när jag cyklar, det är lika kul ändå. För ~2000 kr skulle jag kunna bygga ett bakhjul som väger 820g. Det skulle bli 400g lättare än nuvarande om jag använder samma däck. Är en sån grej verkligen värt det? Det nya hjulet skulle naturilgtvis vara snyggare, men vad är snyggast, omaka snygga hjul eller matchande "fula" hjul?

6 comments:

Johan Andersson said...

Eftersom jag kommer bygga framhjulet på ett Phil Woodnav måste jag nog säga att omaka snygga hjul är det snyggaste :oD
Skämt åsido så hade jag köpt ett Phil Wood baknav om ekonomin hade varit som den ska när jag köpte sakerna till bakhjulet. Sen hade jag nog tänkt att ev köpa en lite mer högprofilsfälg fram, varför vet jag inte men det känns rätt. Typ en DT RR 1.2 med så pass få hål som möjligt, fast det beror på SLR-navet för radialekring. Som det verkar så kan man få det med 28H men inte färre.
Däremot är väl 8,8kg helt ok va?

Rikard said...

8.8 kg är helt ok för 6tusen. Vikten har iofs gått upp 30g eftersom jag satt på plinga på cykeln nu. Idag fick jag dessutom sätta på mina raceblades eftersom det regnade, så nu är den uppe över 9 kilo....

Phil wood går väl att få med vilket hålantal som helst? Brukar kosta extra iofs men ändå. =)

Mickegillarcyklar said...

Du kan säkert köpa fina lätta prylar för den där DJ-gaffeln du hintade om :-)

Patrik Skolling Möller said...

Säg till omd du vill ha kalkylbladet! :o)

Undrar vad min skulle väga utan växlar ?

//Skogling

Patrik Skolling Möller said...

7000 gr! :o

Rikard said...

lol. Fast då har du nog inte räknat med kedjespännaren, en extra fet kedja, drev, spacers och ett fett framdrev. SS har nog inga viktfördelar gentemot växlat.