Thursday, March 02, 2006

Agent X7 vs the Saint!

Så här ser hjärtat ut i min nyligen tillsnoffsade drivlina. Det är en shimano saint bakväxel som ersatt min gamla SRAM X.7.

Anledningen till att jag bytte var framförallt att jag ville komma ifrån mitt oerhört klena bakväxelöra. Den modellen var gjort i mjukost. Att bygga ett nytt i stål kändes inte som nån smart ide.

Växlingsmässigt så växlar de lika bra bägge två, dvs nästan perfekt. Men visst märks det att SRAM-växeln hade en starkare fjäder. Mothållet i handtaget behöver inte vara lika kraftigt för shimanofjädern, så nu låter det inte som om man tappar ett porslinsskåp varje gång man fulväxlar inför en backe.

Bägge två har lite problem med att ta sig till och från mittendreven bak, vilket jag gissar beror på den vajerhöljesstump som syns i bilden. När den satt på X.7:an så blev den nämligen aningens tillknäckt och borde egentligen ha blivit utbytt. Jag får ta det nästa gång jag skrapar ihop lite mektid. Anledningen till att den blev knäckt beror på vireinfästningen på SRAM-växeln. Den har en inbyggd rollamajig som är väldigt smart, iallafall på pappret. På min ram så gjorde den att det blev väldigt petigt med längden på den sista virehöljestumpen. Om man kapade den perfekt och sedan satte dit virehöljesändarna så blev den lite för lång. Var den för lång så klämdes den ihop när man monterade alltihopa.

Rollamajiggen verkar funka utmärkt. Egentligen så funkar den inte på saint, eftersom det saknas en virespännarskruv på den växeln. Två stycken nokonhylsor löste det problemet och gör att rollamajiggen sitter perfekt på växeln hela tiden, även när växeln rör sig.

Saint-växeln sitter monterad på ett honenav. Det funkar bra men man måste vara lite händig. Jag får nog anledning till att återkomma om den monteringen senare.

Den absolut största fördelen med Saintväxeln gentemot X.7:an är ljudet. SRAM-växlarna har rykte om sig att vara mycket tystare när det skumpar än shimano-dito, men det gäller bara om man jämför med shimanos XC-växlar. Saintväxeln ger noll i kedjeslammer när den är injusterad. Det är en ny upplevelse för mig, tidigare växlade jag alltid ner till stora/stora för att få drivlinan tyst när jag rullade ner för nån teknisk brant. Nu kan jag istället växla upp och bomba på nedför backarna. Saintväxeln har alltså gjort mig snabbare. =)

Nu återstår bara att träna upp kondisen, det är bara ett par veckor kvar till keps cup-premiären. Posted by Picasa

No comments: