Wednesday, March 01, 2006

Roligt!

Jag har roligt när jag cyklar! Jag är glad när jag kommer fram till jobbet på morgonen. Ett varv på Nick-spåret i ursvik försätter mig på ett härligt humör. Om jag och frugan tar oss en tur på tandemcykeln så cyklar vi ganska snabbt med var sitt leende på våra läppar. Det är helt enkelt roligt att cykla och tandemcykling är den roligaste formen som finns.

För ett par år sedan så började jag om med BMX. Jag köpte en tung och dyr hoj med dåliga komponenter på en skatebutik inne i stan och cyklade glatt hem. Jag hade fruktansvärt roligt på den cykeln, men den var väldigt oförlåtande mot min lekamen. Jag minns speciellt en tokvarm sommardag när jag hade gett mig den på att lära mig bunnyhops. Jag slet i ett par timmar med att ta mig över en tvärställd planka. Ganska snart gjorde sig min taskiga kondis påmind och jag fick cykla hem och dricka en liter vatten. När jag stod i köket och sörplade så insåg jag dock att jag var tvungen att ta mig ut igen, det var ju så kul. Så höll jag på hela den dagen.

Jag hade träningsverk i ryggen i två veckor efter det, men det var det värt. Varje gång jag sträckte mig och det högg till i ryggen påmindes jag hur roligt jag hade haft. I slutet av sommaren kunde jag bunnyhoppa över 20 cm och fick inte längre träningsverk efter varje tur. Då var det roligt att åka hoj.

Tyvärr så var det som att börja på noll varje vår, och smärtan blev lite för påträngande, så jag köpte mig en MTB istället. Mycket bekvämare men jag saknar spralligheten hos min gamla BMX.

Jag vet att alla inte har roligt jämt men jag hoppas att fler inser hur kul det kan vara på cykel, det finns gott om plats.

1 comment:

Markus F said...

Äsch, glädje är överskattat...
Men visst är det så att det som är roligt inte är lättillgängligt?

När du slet i flera timmar på din BMX så var du ju tvungen att anstränga dig en hel del, eller hur?
Och den ansträngningen är, enligt mitt sätt att se det, en väldigt stor del av upplevelsen.
Jag tror nog att vi egentligen menar samma sak.
Kram,
M.F.