Tuesday, July 03, 2007

Ett svårdiagnosticerat problem.

Den nya hojen dras med ett märkligt problem. Det känns nämligen som om kedjan kuggar över på drevet. Det gör den dock inte, inte så det syns iaf. Vi har försökt felsöka det här ett bra tag nu. Det är bara när vi tar i halvmycket som det kuggar. Tar vi i ordentligt är allt OK.

Vi har testat följande:

Bägge på cykeln, trampandes: Kuggar
Bara jag på cykeln, trampandes: Kuggar inte
Bara Hanna på cykeln, trampandes: Kuggar
Bägge på hojen, Jag trampar: Kuggar
Bägge på hojen, Hanna trampar: Kuggar
Flyttat hjulet till min pendlare: Kuggar inte
Cykeln i mekställ: Kuggar inte
Bägge på hojen, utan synkkedja: Kuggar
Hanna trampar med en pedal: Kuggar

Jag skall testa med annan drivkedja i kväll. Sen får jag väl testa med annan spännare och ev ett annat drev också, men sen kan jag inte komma på något mer. Google verkar påskina att vi är först med det här problemet. Det ligger ju nära till hands att misstänka rohloffnavet men det funkade kalas när jag satte det på min pendlarhoj.


Hjälp!

1 comment:

Markus F said...

Attans. Om det är Rohloffnavet hoppas jag att du lyckas hitta felet, för ett Rohloff står på listan inför Big Dummybygget.