Friday, July 06, 2007

Shoppingupplevelser.

Det har varit en dyr månad på cykeldelsfronten. En dyr vår också iochförsig, men inte fullt så intensiv som de senaste dagarna. Vi har nämligen köpt på oss massor med tillbehör inför den stundande fjällsemestern. Det är min kära fru som fått en full uppsättning FR-skydd. Cykloteket fick ett besök eftersom de är störst. Inte så mycket till service kanske men vi klarade oss själva i deras FRhörna och provade igenom hela sortimentet. Det mesta utom hjälm fick vi tag på där.

De butiker som gav mersmak var istället de lite mindre butikerna. Först ut var sportson på söder, som ständigt överraskar. Trevliga killar med ett förvånande stort utbud. Deras sista bell bellistic i storlek M satt dock inte som den skulle. Det gjorde däremot det sista exemplaret på Alviks cykel och där ingick ett par handskar i priset. Alltid lika spännande att handla i butiker där man inte vet vad slutnotan hamnar på eftersom expediten prutar åt en. Så brukar det vara på pedalogerna också. Jag var faktiskt där och tittade efter hjälmar, och blev erbjuden en lyxig dainese för halva priset. Tyvärr hade jag fel huvud med mig så jag kunde inte slå till på den.

Idag var jag nere hos Spoke och bytte en testsadel mot en annan. Spoke är ju precis som NAF och Veloform, enmansföretag med begränsade möjligheter till mailsupport. Däremot är det toksmidigt när man är på plats eller får tag på dem på telefon. Jag ringde in till Phil i går och kollade om de hade sadeln inne och om han öppnade tio. Visst hade han det och han skulle vara där 10. Väl på plats så var det stängt. De öppnar inte förren 12 på fredagar.

För att göra en lång historia kort så tog det 2 korta samtal i telefon och 10 minuter innan jag hade sadeln i handen. Mitt missförstånd hade bytts ut mot kalasservice.

Några som däremot inte lyckats dra upp inköpsglädjen är CC och CRC. Bägge två verkar ha lite för mycket att göra och lite för lite folk, vilket har resulterat i att varor som funnits i lager har blivit liggande på hyllan istället för att skickade iväg till mig. Jag har svårt att acceptera att postorderföretag inte klarar av att skicka ut paket när de har sakerna inne. Evolutionen borde ha tagit hand om sådant för länge sedan.

2 comments:

Johan Andersson said...

Postorder är trist men ibland så pass mycket billigare att man knappt har något val. Jag gillar skarpt att handla av lokala handlare och i mitt fall i 99% av fallen hos pedalogerna då dom alltid har gjort lite extra för mig, vilket jag har förstått även gäller flera lokala handlare, bland dessa Dr Spoke.

Rikard said...

som det är nu handar jag nästan bara sådant som inte går att få tag på lokalt från postorder.

Jag hade hopats på att få in paketet från crc i dag men schenkert sorterad3e det fel i danmark...