Friday, July 20, 2007

Semesteruppdatering!

Vi är på resande fot. Det innebär att jag surfar internet efter sju med hjälp av sk trådlöst bredband från telia. Det växlar mellan 3G och djungeltrumma lite efter behov så det blir inte så mycket surfat. Det är nog bra det.

Vi har iaf en väldigt cykelorienterad semester i år. Det mesta kretsar kring cykling i någon form, fast vi cyklar inte så mycket. Vi hade tänkt toura längs Göta kanal, men den planen spolade vi med ett par dagars varsel. Det var lite väl blött i de krokarna. Nu är vi uppe i Härjedalen och ägnar oss åt lite fjällcykling. Vädret är lite lagom omväxlande så vi kommer inte ut så ofta, men det är rätt skönt att slappa. Fjäll består ju till hälften av uppförsbackar så varje tur man tar blir en rejäl genomkörare. Häromdagen ägnade vi oss dock åt liftbaserad cykling i Lofsdalen. Det finns inga preparerade cykelnedfarter i området så jag hade rekat i ordning några mulliga stigar i förväg som vi bombade nerför på ventanan. Riktig AM-cykling faktiskt. Det är bitvis blött men det går att få ihop några km med smal slingrande fjäll och skogsstig i lagom anslutning till liften. Det skulle du gilla Jocke!!! (nudge nudge). Nästa vecka har vi bokat stuga i Åre. Då kommer bromsarna att få bekänna färg på riktigt.

Jag har också med mig min lilla FS, en avanti team freeride med några år på nacken. Den är trevlig på många sätt men den är inte särkilt lätt kittad och bakdämparen börjar bli mer och mer sliten. En ny swinger 3-way kostar mindre än en dämparservice vilket gör att jag inte lyckas få tummen ur åt något håll på den fronten. Med 200psi i SPV-ventilen så håller den sig någorlunda upprätt tills ventilen öppnar då den sjunker ihop rejält och får väldigt flacka vinklar. Kul nedför men helt himla omöjligt uppför.

Kona Coilair supreme 08 har varit mitt nya dräggelobjekt i flera veckor. Den verkar vara den ultimata happyride/stigfinnarcykeln. Här i Lofsdalen finns det massor med lovande stigar och leder som ligger för långt bort eller högt upp för att jag skall orka trampa dit med avantin. Samtidigt så är det rätt kul att ha massor med slag när man kastar sig ner för de rikligt stenbeströdda stigarna i området. Den höga tekniknerdfaktorn är också en bidragande orsak. Jag skall kolla med pedalogerna vad ett ramkitt kostar när jag kommer tillbaka från semestern. En XT08grupp från das Vaterland på den ramen skulle sitta fint, i ett nunnekloster...

3 comments:

Anonymous said...

Ja, ja, jag hajar. Vi fick inte ihop alla reseönskemål i år. Lofsdalen får vänta till i höst. Hoppas att liften går då också.

Hoppas att ni får en härlig semester i Lofsdalen! Hälsa Hanna, Elvira och svärföräldrarna.

Mickegillarcyklar said...

Låter som ni har det riktigt skönt på semestern!

Tobbe Arnesson said...

Funkar det bra med Ventanan i liften? Får den månne åka i en egen stol?