Tuesday, July 03, 2007

På allmän begäran.

Det går en cykelbana på var sida om sundbybergsvägen i solna. Sundbybergsvägen är den som går från solnavägen upp till polishuset och det nybyggda tingshuset. Framför tingshuset och polishuset går en enkelriktad väg. på den vägen går/gick det en cykelbana riktad mot trafiken.

Den är/var en snygg och välfungerande lösning av samma typ som man kan finna i Köpenhamn eller Amsterdam. Cykelbanan där är lite av en pulsåder eftersom den sammanbinder solnavägen med huvudsta, sundbybergs centrum och alviksbron. Det är väldigt många som tar den vägen till och från jobbet varje dag. En riktig matarbana mao.

En dag så dök det upp en cykelförbudsskylt mitt på cykelbanan. Eftersom det inte finns något förbud mot att cykla åt andra hållet så är det uppenbarligen inte cykelförbud och jag felanmälde skylten. Efter någon vecka fick jag ett svar från stadsbyggnadskontoret, SBK, i Solna.

För att göra en lång historia kort har en ensam tjänstemann på SBK fått för sig att cykelbanan inte fått plats och försökt leda om cykeltrafiken i ena riktningen till andra sidan av vägen. Det har han dock gjort väldigt dåligt och skyltningen längs området är nu lika förvirrande som väjningspliktreglerna i korsningen man måste igenom. Han har tom varit kreativ nog att hitta på nya vägmarkeringar som inte finns med i vägtrafikförordningen. Det är alltså skyltat cykelförbud samtidigt som det finns spår av cykelbanemarkeringar i vägen.

Allt detta skedde i samband med byggandet av tingshuset. Det finns naturligtvis ett exploateringsavtal för detta bygge och i det finns det en paragraf som säger att cykel och gångtrafik skall vara möjlig under hela byggtiden. Eftersom det inte stod explicit att cykeltrafiken skulle vara fortsatt dubbelriktad så ansåg tjänstemannen att det var OK att ta bort cykelbanan. Man kan fråga sig om det verkligen var syftet med paragrafen?

Huruvida det är i linje med exploateringsavtalet eller inte är dock irrelevant eftersom cykelbanan i sin helhet går utanför det område för vilket exploateringsavtalet gäller.

Summa summarum så har alltså tjänstemannen förvandlat en väl fungerande cykelbana till en parkeringsplats helt på egen hand, utan spårbarhet eller demokratisk förankring. Det finns nämligen inget officiellt beslut som man kan söka fram genom diariet. Det tog ett bra tag innan jag fick fram vem det var som stog för beslutet.

Solnas hemsida om bygget finns här. Notera den totala avsaknaden av relevant information.

4 comments:

Anonymous said...

Shit vilken genomgång! Du har aldrig funderat på att bli expertanalytiker typ?

Cyklade förbi där för några veckor sedan och tyckte faktiskt att lösningen verkade skum. Till skillnad från dig så lät jag det bero.... ;-)

Rikard said...

det tog några dagars mejlande att få reda på hur det låg till. Det lär väl ta några års mejlbombande att får till en förändring dock.

Daner said...

Har pendlat denna sträckan sedan 1999, och senast imorse. Snabbaste sätt att ta sig mellan Vällingby och KS på cykel.

Från början var det bara tillåtet med bilparkering i de markerade platser på polishusets sidan av vägen där, med bra utrymme för en kombinationslösning parkeringsaccess / dubbelriktad cykelbana. Ungefär när de började med att bygga Tingsrätten så började de med bilparkeringen på båda sidor, vilket försvarade framkomligheten ganska rejält, särskilt för cyklister på väg västerut. Jag misstänker att den som tog beslut var på plats en dag när det var fullproppad med bilar på norra sidan, där de var meningen från början att det skulle bli dubbelriktad cykelbana istället för bilparkering.

Rikard said...

det är faktiskt parkeringsförbud på vänster sida av vägen. Iaf som jag tolkar skyltningen i området.