Wednesday, August 27, 2008

prioriteringar?

Markus F håller visst på att beställa ett front rack till mig. Det verkar dock som om det kan bli lite knepigt att få på den på den gaffel jag tänkt mig. Då gick tankarna till det där med en ny cykle igen. Vi har nästan bestämt oss för att frugan skall ha en Cube hooper. Själv tycker jag det inte är motiveratt att köpa en till cykel åt mig i år, men med tanke på att det är min nollbudgetcrescent som går flest mil och flest timmar, ofta med barnstolen på och cykelkorgen full, så är det inte helt orimligt att lägga några kronor åt det hållet. Jag har ju ganska mycket prylar på hög...

Just nu lutar det åt en surly 1x1. Då går det in feta skärmar och dubbdäck samtidigt. På sommaren kan man säket köra 700-hjul om det krisar. Ett nexusnav bak, med rullbroms, och skiva eller V-broms fram skulle nog få bli huvudbestyckningen. Med ett riktigt flak fram och hållare för barnstol, cykelvagn och påhängscykel skulle det bli en stabil slitvarg. 4200 för ett ramkitt känns dock i överkant för en kinasvetsad stålram.

Just nu har jag en gammal crescent MTB med en stor korg från clasohlson. Jag får faktiskt med mig mat och blöjor för nästan en vecka när jag är på ica maxi och handlar. Det tunga hamnar i cykelkorgen och grönsakerna i budväskan. Det går bra, men korgen blir lite vinglig med 10 kilo i korgen. Att jag inte servar den så ofta sätter också sina spår, bromsarna funkar men förmodligen inte länge till och nånting är snett för styrlagret går inte att få till justeringen på.

Jag har börjat skriva på min avhandling, vilket innebär att jag kommer känna mig grymt motiverad att cykla och meka hela hösten. Vi får se vad det resulterar i.

4 comments:

Tobbe Arnesson said...

Du fakturerar ju Markus F för att du måste ha en ny cykel, så det spelar väl mindre roll? ;)

Jag skulle dock gå på skivbromsar, speciellt på en cykel som ska gå i slask och med ett minimum av service.

Rikard said...

jag skall se till att skvibromsar finns med som ett alternativ hela tiden iaf. =)

rullbromsen låter mindre i regn och kräver mindre service. Jag har inte heller någon skivbroms över just nu, men sånt kan ju ändra på sig. =)

Tobbe Arnesson said...

Rullbroms är ett alternativ, men du pratade om V-broms. Det är inget alternativ i min bok. :)

Rikard said...

Vbroms fram är funkis om man har rätt klossar. Men visst. Skivbroms vore bra och det blir det när jag slitit ut alla mina vanliga framhjul. =)