Saturday, June 27, 2009

Jaktresultat

Jag vet inte om det var en ambition eller en förhoppning, men jag hade inte sett björn på riktigt tidigare (skansen räknas inte) och det ville jag ändra på. Idag gick jag upp på fjället och spanade. Jag behövde inte blicka ut över myrarna mer än någon timme eller två förren jag såg något som lufsade ut ur ett skogsbryn ett par km bort. Det som i kikaren såg ut som en björn, en stor hund eller möjligt vis en ko blev inte många pixlar stort med kameran, så jag började knata iväg över fjället till en höjd som låg lite närmare myren som björnen lufsade runt på.
Jag kan hålla ganska god fart på kalfjället även utan skidor och när jag kom upp på nästa höjd var jag en kilometer närmare och björnen var kvar. Bilden ovan är tagen med ett 300mm tele och är rejält uppförstorad. En grov gissning mha karta gör gälande att det är c:a 1500m mellan mig och björnen. Enda platsen med bra sikt som var närmare var skogsbrynet som björnen uppehöll sig vid, och så nära ville jag inte gå. Myggmedlet jag tagit på på förmiddagen hade slutat verka och matsäcken jag gjort i ordning stog kvar i köket. Så efter en halvtime av björnbeundran tog jag ut ett riktmärke på ett fjäll 180 grader från björnen och lomade iväg. I morgon skall jag nog sitta inne och smörja salubrin på mina svårt sargade armar och ben, men det var det värt.
Posted by Picasa

4 comments:

Unknown said...

Coolt! Lite avis faktiskt! =)

Det är alldeles för tät skog härikring för att kunna upptäcka en björn innan den upptäcke en själv...

Anonymous said...

Fan, nu känner jag två som har sett björn i Lofsdalen. Fast skidlärar-Jonny behövde inte ens gå ur bilen.....

Grattis, typ!

Tobbe Arnesson said...

Grattis!

Björn står högt på min lista över vad jag vill se i naturen, finns gott om både spår och spillning kring Ludvika men inga kalfjäll att spana ifrån. :(

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack