Saturday, June 27, 2009

Lagom för en Langster

S
Nu är jag i Lofsdalen. I år så blir det ingen tandemcykling här uppe eftersom det är en liten tös som skall ha mjölk stup i kvarten. Däremot så tog jag med bägge SS-cyklarna. MTBspåren här uppe är iofs lite väl AM för min inbred, men det går att hitta finfina stigsnuttar att hoja runt på om man kan tänka sig lite grusväg emellanåt. Langstern däremot fick äta asfalt i går och lär få göra det igen. 15 km bort från huset där vi bor ligger en lokal höjdpunkt. Det är 250 höjdmeter upp dit vilket ger en överkomlig snittlutning för langsterns 42/16. Det tog miglite drygt 40 minuter att ta mig upp i går och 20 minuter tillbaka. Uppförssnittet blev 21.5 km/h och då trodde jag att jag tagit mig vatten över huvudet redan efter 7 km. Det visade sig bara vara uppvärmingsfasen som inte var helt klar för jag blev bara piggare och piggare för varje tramptag efter det.

Tillbaka i byn var jag på topphumör. Idag blir det en topptur till fots men i morgon bitti skall jag nog nöta asfalt igen.
Posted by Picasa

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Har de fått ordning på sin cykelsatsning än?

Rikard said...

Lofsdalen har aldrig haft någon större cykelsatsning, men de kör liften ett par timmar varje fredag och det finns några stigar man kan länka ihop här. Funesdalen brukar däremot skicka ut ett pressmeddelande varje år och sedan rinner det ut i sanden. Jag funderar på att åka dit och titta nåndag. Får se vad semestern för med sig.