Friday, June 12, 2009

Slitage

Micke och jag har visst cyklat runt ett tag med liknande problem. Jag har kört med 1.78 i utväxling och har också haft aluminiumklingbultar. När jag tog av vevpartiet från inbreden så hittade jag det här:
Det var inte ett riktigt lika brutalt haveri som för Micke, men jag kör med 32t-klinga istället för 22t, så belastningen på bultarna blir klart lägre. Egentligen skall man köra med stålbultar, men om man som jag kört med en tunn surlyklinga och utan bash så har iaf inte jag hittat några stålbultar som varit tillräckligt korta. Jag vet inte om det syns på bilden ovan, men kuggen precis vid den bulten är mycket hårdare slitet än resten av kuggarna. Jag har ingen aning om varför för klingan ser fortfarande väldigt rak ut och allt sitter ihop som det skall.

Slitge är annars en väldigt intressant sak. Jag antar att det är en yrkesskada men genom att titta på hur en komponent i en konstruktion slits så kan man lära sig väldigt mycket om konstruktionen. Cykeln har varit begåvad med samma stålklinga sedan jag byggde ihop min inbred för snart tre och etthalvt år sedan och den har blivit rätt sliten med tiden. Jag har bytt kedja några gånger och jag har haft en del märkliga upplevelser i form av plötsliga knäppljud men inget allvarligt haveri. Kkedjan har jag tappat totalt en gång totalt på den här tiden. Jag har också lyckats spräcka några rullar på en kedja, men det tror jag var pga en dålig kedja.
Såhär ser iaf en stålklinga ut om man inte skiftar kedjan tillräckligt ofta. Jag har 32/18 som utväxling och kör utan halvlänk. Det innebär att om man inte skiftar kedjan ett snäpp då och då så kommer tänderna bara att uppleva antingen inner eller ytterlänkar och då blir slitaget ojämt. Jag har vänt på klingan vid något tillfälle men uppenbarligen glömt skifta.
Några tänder ser ut såhär, jag vet inte varför. Det syns dock att kedjespännaren inte suttit helt rakt sista tiden för tänderna är mer slitna på ena sidan än andra. Rak kedjelinje är tokviktigt på en SS. Därför skall jag byta ut min nya fouriers-klinga mot en middleburn vid första bästa tillfälle. Fouriersen bygger för mycket i sida så den hamnar inte i linje med bakdrevet, som jag inte kan justera. Middleburndrevet funakr också perfekt med 1/8-kedjor, vilket ger lite extra marginal om kedjelinjen är off.

Jag skall runda av med en eloge till Harri som inspirerar mig till att om inte fota så iaf att köpa fotoprylar. Jag hämtade ut ett nytt objektiv till canonen idag, ett sigma 10-20 HSM. i 10mm-läget blir det väääldigt mycket distorsion, inte helt oväntat, men det fick iaf inbreden att se ut som en pugsley =)

I nästa blogpost blir det förmodligen ett par macrobilder på hur ett par olika mynt ser ut efter att man försökt trycka in dem i ett vevlager. =)

Posted by Picasa

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Intressant slitage faktiskt, trodde inte kedjan nötte på sidan av dreven. Man lär sig något nytt var dag! :)

Rikard said...

Singlespeeddrev är ofta lite bredare, och får man inte till kedjelinjen 100% (eller har sned spännare) blir det sådär.