Thursday, February 26, 2009

Bilsubstitutet

Pendlarhojen börjar arta sig, men ibland vill jag bara putta ner den i ett dike och köpa en ny, färdig, cykel i nån butik. Allting är special special på min hoj så det är alltid ett himla meckande så fort man skall göra något.

Förra veckan fick jag punka, vilket jag skrev och klagade över här på bloggen. Iom att jag hade av bakhjulet så passade jag på att justera kedjespänningen. Det går lätt med sliding dropouts. Dock fick jag justera bakskärmen också vilket alltid är ett otacksamt pyssel. Förmodligen så bommade jag att efterdra en mutter till ett stag på skärmen för i tisdags så skakade muttern loss när jag darrade fram på de måttligt plogade cykelbanorna. På väg hem till de väntande semlorna så åkte det nu lösa staget in i dubbdäcket vilket resulterade att SKS-skärmen lindade in sig mellan hjulet och ramen. Som tur var gick den av så jag kunde få bort den och cykla vidare, dock med prickar på rygg och väska.

I går satte jag dit en temporär skärm av sadelstolpsmodell på hojen för att slippa bli så smutsig. Det funkade lite sisådär så på väg hem idag åkte jag förbi norvelo och köpte ett par noname-skärmar som var misstänkt lika mina planet bike-skärmar jag har på cannondalen. Som vanligt är alla skärmar för mtb lite för korta, men de här har även lite för korta stag för att funka med sliding dropouts. Jag kände att jag fick användning av en ganska stor del av mina ingenjörsskills när jag löste det problemet. =)

Nu är cykeln iaf cykelbar igen och jag cyklade med torra kläder genom blötsnön till ICA maxi och handlade. Det blev första riktiga lastprovet för wald-korgen och den fick klart godkänt. Den är betydligt stabilare än min gamla korg.

Det som återstår att fixa på hojen, om inget går sönder villsäga, är nog ffa vajerdragningen. Korgen ställer till det lite och jag har aldeles för långa höljen på både broms och växelreglage. Jag hoppas få en lung stund på lördag så jag kan fota av alla specialare jag har på hojen just nu så ni får se. Det kommer nog att bli en följetong på bloggen av det, för jag kan ändock konstatera att cykeln är bra nog för att skjuta upp det till synes oundvilkiga bilköpet ännu ett tag.

3 comments:

Tobbe Arnesson said...

Skärmar är ett meck. Blå loctite på alla sådana skruvar, annars vibrerar det loss oavsett hur rätt man drar dem. Stagen ger härliga svängningar från vibrationerna...

Tobias said...

Det skulle vara schysst om du ville lägga upp en bild på den där "mellankorgen" från Wald. Är själv sugen på en Waldkorg men på ilikebikes hemsida saknas bild på hur den korgen ser ut. Klart intressant att se hur en sådan korg ser ut monterad på en cykel.

Rikard said...

bild finns här:
http://putmebackonmybike.blogspot.com/2009/12/nya-lastasnan.html