Tuesday, February 03, 2009

Första cykeldagen

tio över sex rullade jag iväg hemmifrån, fem i sju drog jag kortet i dörren på kontoret. Jag ser fram emot den dag jag har skalat av en kvart på den tiden. Idag var det övervikt, dubbar och allmänt dålig form som gav sig till känna på hårdast möjliga sätt. På väg upp för västerbron så hade jag lika mycket håll som på målrakan på SSSM, vilket var rätt illa. Jag åkte också en hel del fel och fick bära cykeln upp för några trappor vid gullmarsplan. Det tar nog bara ett par veckor innan jag åkt fel på alla tänkbara sätt och kan börja åka rätt.

Mina Enduravantar funkade dock hyfsat i -5. På väg hem var de dock aldeles för varma, och det är då man upptäcker nackdelarna med vattentäta vantar med fast liner: De torkar inte av sig själva vilket kan bli rätt äckligt efter ett tag.

Hade jag haft en gnutta ork kvar i kroppen hade jag tankat upp mina GPskurvor som illustration, men nu är det ögona böj i säng. Jag är helslut, men glad.

4 comments:

Tobbe Arnesson said...

Låter som du korsar precis hela Stockholm på väg till och från jobbet, precis som alla andra i den där stan'. :)

Lobsters är nog bra när det är kallare än -10°C, ned dit funkar vanliga vinterfingervantar fint. Jag har ett par skidhandskar av bortglömt svenskt fabrikat (dock inte Hestra).

Jonas said...

Jag kör med ett par Specialized Subzero fingervantar med löstagbar liner. Man kan använda endera delen för sig eller allt på en gång.

Än så länge har jag inte frusit! De kostar dock mer än dubbelt så mycket som Enduravantarna som verkar grymt prisvärda. Endura och Specialized gör helt klart de kläderna jag gillar bäst.

Rikard said...

Tobbe: det verkar som om du har rätt. Vid varmare än -5 blir det för varmt för mig emd lobster.

Tur att jag har mycket vantar i arkivet. Idag blir det ylle-liners i mina marmot-skalvantar på vägen hem.

Tobbe Arnesson said...

Jag läste igår att det stod "lill-sport" på mina handskar. De funkar fint ned till -8°C i vilket fall, kallare har jag inte testat dem - än.