Wednesday, February 18, 2009

Punka!

Det är när man får punka som samtliga nackdelar med nexusnaven manifesterar sig. Det tog 45 minuter att fixa och jag var oljig upp över öronen. Mitt förråd av kraftuttryck tog slut på 5 minuter så det blev väldigt enformigt.

Men eftersom jag släpat upp hojen i lägenheten passade jag på att sätta dit min nya korg också. Korgen är kalas, men monteringsfästena är tokigt störda. Har man korg har man uppenbarligen en cykel från sjuttiotalet, enligt Wald.

Mer om det senare, då även med bilder.

3 comments:

Tobbe Arnesson said...

Var det den där ringen som sköter växlingarna som uslades? Jag fick aldrig in i skallen hur den skulle monteras, bytte mellan sommar- och vinterdäck på förra Ankis cykel med Nexusnav under några år.

Rikard said...

Tack och lov behöver man inte ta bort den när man lagar punka. hade jag behövt lossa den så hade jag nog tagit tuben idag.

jesperC said...

Idag, på vägen hem med helgbunkringen i ryggsäck samt kassar på styret svor jag för hundrade gången över att jag inte fixat med lite packmöjligheter på pendlarhojen. Så har du hittat en korg som skulle kunna tänkas passa på Konas skivbromsade project two gaffel utan alltför mycket meck så ser jag fram emot en postning med mer info.

//j